Efter Pimpoint 2018

Nordens viktigaste Produktinformationsmässa, inRiver PIMPoint är slut för i år, och om vi skall summera det i tre ord så bör det bli entusiasm, möjligheter och kunskap. Det som en gång varit en produkt som ämnat att lösa stora problem kring produktinformationshantering och effektivisering av informationsprocesser har de senaste åren tagit ett enormt kliv framåt, och gått från en ganska stor skara övertygade marknadschefer, produkt och e-com managers till en fullsatt och utsåld Malmö Congress Live, fylld av såväl kunder som partners, föreläsare och tekniker som under två intensiva dagar gav publiken en inblick i framtida utveckling och en tydlig kompassriktning för de kommande åren.

pimpoint_2018

Entusiasm

Under två dagar har vi tillsammans med våra kunder fått ta del av både inspirerande och kunniga talare men också fått diskuterat case i en miljö som är långt ifrån de workshops och forum som vi vanligen träffar varandra i, och frasen ”miljöombyte gör en gott”, passar verkligen bra i det här sammanhanget. Många glada ansikten, efter föreläsningar och demos, men också många tankar, idéer och reflektioner kring pågående och framtida projekt. Att ha tillgång till såväl inRiver som partners och kunna ha diskussioner på olika nivåer skapar en ”problemlösarmiljö”

Möjligheter

Det som idag är en mycket bra produkt med en ständigt växande skara av användare, tar ett nytt kliv framåt i både leveransmodell (iPMC är inte nytt men mer moget), men också genom ny funktionalitet som kommer att möjliggöra för våra kunder att ta ett starkare grepp om sina omnikanalsatsningar, stärka och effektivisera berikningsprocesserna, och vara mer effektiva i publiceringen av produktinformation. En av nyheterna som vi har med oss när vi ritar roadmaps och löser problem framöver är inRivers nya REST API som kommer att möjliggöra för bättre integration med en rad olika kanaler, och skapa nya möjligheter för såväl webb som mobilutveckling. inRiver PIM utvecklas nära användarna, och en del av den funktionalitet som både vi och våra branschkolleger implementerat som anpassningar i inRiver eller haft på vår önskelista genom åren, kommer nu att utgöra en del av produktens kärna – kul!

Kunskap

Förutom att ytterligare stärka ledningen med starka och kunniga individer, så kommer inRiver att satsa på ett e-learnings system som möjliggör för såväl kunder som partners att ta utbildning online och on-demand, med screencasts och guider som gör att det är lättare att få utbilda nya anställda och ”refresha” befintlig kunskap. Ett stort kliv framåt, och något som efterfrågats av våra kunder ett tag. Att jobba mer effektivt, och att jobba som ett team är något vi ofta pratar om, och en av nycklarna till det är kunskap och möjligheten att få ta del av den. Fördelen med e-learning är just att det blir lättare att sätta av tid för utbildning (kan styckas upp mer effektivt), men också möjlighet till att skräddarsy utbildningar efter organisationens och de olika rollernas behov.

Som en av inRivers äldsta och större partners är det extra kul att se att vi är på rätt väg med våra tankar och idéer, och att kunna föra en diskussion med såväl kunder som samarbetspartners där vi hela tiden lägger ett mer komplett pussel i det landskap som dagens handel och marketing innebär. Vi på Sigma Unified Commerce ser fram emot ett roligt 2018, som går i produktinformationens tecken!

Saknade du möjligheten att delta på PIMPoint och vill veta mer ?
Eller har du frågor, funderingar och idéer om det som sades?
Kontakta mig gärna på 070 275 12 83, Artur Hasselblad
artur.hasselblad@sigma.se
Affärsutvecklare PIM och Ehandel.

Eller 

073 044 95 15, Adan Hultgren,
adan.hultgren@sigma.se
Affärsansvarig PIM och Ehandel

2018-04-16

E-handel
PIM