Ta nästa steg med inRiver PIM

För ett halvår sedan köpta jag en Sonos one och satte genast igång med att installera Amazons Alexa på den. Sedan dess har jag använt den nästan dagligen för att styra lite olika funktioner hemma men framför allt för att spela radio och musik genom att säga t.ex. "Alexa, play coldplay". Döm om min förvåning när jag en morgon sade "Alexa, play radio" och det direkt ur min 1,5-åring kommer ett bestämt "Alexa, BAMSE!".

röst styrt och pim

Som teknikfantast blev jag självklart stolt men framför allt medveten om hur det på bara några år, röststyrning har gått ifrån näst intill obefintligt och "klumpigt" till en otrolig utveckling bland många aktörer på marknaden. Med giganterna Amazon, Microsoft, Apple, och  Google i spetsen så har vi på senare år sett assistenter så som Alexa, Siri, Cortana, och Google Assistant/Home som i sin tur är utvecklade så att de kan integreras in i stor sätt allt från klockor, högtalare TV-appararter osv.

Det är en trend som troligen är här för att stanna och söker man på google på "how to seo for speech" så ger det en gigantisk sökbild på ca 10 300 000 träffar. Marknadsförare och strateger har förstått att även om massan inte är där ännu så rör sig talsökningar snabbt framåt. Det beror såklart på flera saker men några uppenbara är just tillgängligheten och enkelheten en 1,5-åring eller en 100-åring kan båda formulera en sökning med hjälp av tal. Är du upptagen med att diska eller eller tvätta och har händerna upptagna eller helt enkel som jag inte orkar resa mig från köksbordet så är det inte svårare än att höja rösten lite och säga "Alexa play next track". När webb rör sig mer åt mobilt och i stort sätt alla börjar se sin andel mobil och tablet besökare växa i sina google analytics dashboards så är det också rimligt att förstå att när du har dessa typer av enheter nära till hands så är det inte långt bort att prata ut orden hellre än att knappa in dem.

 

Nu ska jag berätta en marknadsföringshemlighet. 

I alla år har företag och marknadsförare slagits hårt och betalat dyra pengar för att hamna på plats nummer 1 på google. Men med utvecklingen av röst och skillnaden i typen av frågor som google behandlar så har dem gjort om sitt system en aning, för att kunna direkt ge svar i sökbilden för en bättre användarupplevelse så har de introducerat plats #0. Plats 0 är självklart det som kommer innan plats1, till och med innan annonser. När Google hittar något riktigt relevant och datan är strukturerad på rätt sätt med rätt formatering, bilder och texter med vad de kallar snippets så kommer de att "befordra" innehåll via apier (det som assitenterna svarar tillbaka med röst) men också på sin hemsida störst och först på sidan.

Det finns flera faktorer som spelar roll för att innehållet ska bli "befordrat" till #0 men framför allt så handlar det som alltid med SEO om format och struktur, att det ska vara anpassat för publiken. Det är just i denna delen som inRiver PIM kommer hjälpa er att nå. Med ett PIM kan vi strukturera, och generera ofta med mycket automatik innehåll som är speciellt anpassat för olika publik och kanal. Med PIM så är det möjligt att kvalitetssäkra och optimera innehåll för att nå maximala affärsvärde. Genom completeness, tasks och andra funktioner så är det möjligt att få exakt det innehåll som behövs för att bli #0.    

 

Hela agendan för frukostseminariet hittar du på:
/Nyheter/PIM-Frukostseminarium-Maj

 

Detta är bara ett sätt att ta nästa steg med inRiver PIM, vill ni veta mer kontakta oss.

 

Bonusklipp 1 

 

 

Bonusklipp 2

  

Adán Hultgren
E-handel, PIM, digital strategi
adan.hultgren@sigma.se
+46 730 449515

2018-05-15

Kundupplevelse CMX
Unified Commerce
PIM