UNIFIED COMMERCE – ETT DIGITALT EKOSYSTEM FÖR HANDEL OCH KOMMUNIKATION

Vi har i några år pratat om omnikanal-handel och omnikanal-kommunikation. Nu är tiden mogen att ta ett steg till och låta alla kanaler samverka i en helhet; ett digitalt ekosystem. Vi på Sigma kallar det för Unified Commerce.

Unified Commerce innebär att låta dina system samverka så att det finns transparens mellan alla kanaler. Alla roller på det säljande företaget ges tillgång till en 360°vy i ett gemensamt gränssnitt som anpassas efter affärsprocesserna. Du kan se samma kundinformation, orderinformation, lagerinformation, produktinformation, priser och erbjudanden i alla kanaler.

För dina kunder innebär detta att du motsvarar deras förväntningar. De ser redan idag din verksamhet och alla dina kanaler som en helhet och förväntar sig att de ska kunna interagera och röra sig sömlöst mellan mobil, web, fysisk butik och kundservice. För att du ska kunna möta kundernas förväntningar behöver du riva murarna mellan marknadskanaler, interna system och affärsprocesser. Du behöver en lösning som gör Unified Commerce till en verklighet.

Med en Unified Commerce-lösning kan din verksamhet också arbeta med hyperpersonalisering, så att alla kunderna möts av relevant individanpassad interaktion och information oavsett kanal, och kan fortsätta sina undersökningar och köpprocess därifrån den avslutades, oavsett kanal. Det är enkelt att påbörja ett köp i en kanal, fortsätta någon annanstans och avsluta i en tredje kanal.

En leverantör med ansvar för helheten

Vi på Sigma kan leverera allt du behöver för din digitala handel och kunddialog, och vi tar gärna ansvar för helheten. På det viset kan vi också skapa systemgemensamma processer som annars är svåra att uppnå. Exempelvis Transpromo; där vi ger er en effektiv marknadskanal med möjlighet till kors- och merförsäljning i transaktionsdokument.

Vårt mål är att ge våra kunder en enklare och effektivare hantering, samt att ge våra kunders kunder en bättre upplevelse. Det gör vi genom att skapa Unified Commerce; ett ekosystem för digital handel och en sömlös upplevelse för alla inblandade.

Delarna som utgör Unified Commerce

Det ekosystem som vi kallar för Unified Commerce består av olika komponenter och system som vi knyter ihop till en helhet; affärssystem (ERP), e-handel och e-handelsmotor, webbplattform (CMS) och produktinformationssystem (PIM/MDM). I arbetet med att knyta ihop helheten jobbar vi också med user experience (UX) design och customer experience management (CXM).

Affärssystem - Enterprice resource planning (ERP)

Ett flexibelt affärssystem ger dig de bästa förutsättningarna på en föränderlig marknad – nu och i framtiden. På Sigma arbetar vi framför allt med Microsoft Dynamics 365 for Operations. Microsoft Dynamics 365 for Operations (tidigare Dynamics AX) är Microsofts ERP-lösning för företag som behöver förutse och hantera omställningar. För handeln ger denna enhetliga och kraftfulla lösning snabb effekt i hela kedjan, flexibilitet att maximera möjligheterna på en marknad i utveckling och enkelhet för att skapa förändring – både nu och i framtiden.

Dina kunder finns överallt, och för att kunna erbjuda dem en effektiv service måste du vara där de är. Ge en anpassad, relevant och effektiv service – överallt och när som helst, på alla enheter. Med våra servicefunktioner kan du:

  • Interagera med kunderna i den kanal de föredrar – via webben, sociala nätverk, chatt eller mobil, med fullständiga servicefunktioner i flera kanaler.
  • Ge dina anställda ett enda, enhetligt verktyg för att leverera snabb och kvalitativ kundservice via en gemensam kundtjänst.
  • Korta ned svarstiderna, höja andelen lösta ärenden och öka kundernas självbetjäning med hjälp av en kraftfull kunskapsbas.
  • Hantera och förbättra kundkvalifikationer och servicenivåavtal.
  • Möjliggöra dynamisk styrning och köande för att säkerställa att servicemålen uppfylls.

Läs mer om våra affärssystemlösningar.

E-handel

Sigma är experter på e-handel och vi vet vilka tekniker som bäst stödjer just er strategi. Vi kan både den tekniska och den affärsmässiga biten och vi hjälper dig att relatera e-handeln till övriga kund- och marknadskanaler. Vi arbetar med ett brett spektrum av Best in Class-lösningar och partners, och tack vare vår expertis inom även affärssystem, produktinformationssystem, mm kan vi ta ansvar för en fungerande helhet. Läs mer om våra e-handelslösningar.

Produktinformationssystem (PIM/MDM)

Sigma är Skandinaviens mest erfarna konsulter inom Product Information Management (PIM) och Master Data Management (MDM, annat begrepp för att hantera produktinformation). Våra specialister har mångårig erfarenhet av affärsutveckling, strategier, implementationer, processer och förvaltning av de olika marknadsledande plattformarna. I lösningarna administrerar vi relationer mellan data och företagets affärskritiska masterdata såsom produkter, artiklar, bilder, filer, kunder och leverantörer, platsdata, digitala och tryckta kataloger och klassifikationer, prisinformation med mera. Läs mer om våra PIM/MDM-lösningar.

Customer Experience Management och User Experience

Det är en övergripande trend inom e-handeln idag att med hjälp av verktyg i e-handelsplattformen stötta kundresan innan, under och efter ett köp. Idag har kunden den digitala makten. De följer sina sinnen och kan med ett enkelt klick välja att byta väg och leverantör. Vikten och behovet av en relevant kundupplevelse som kompletterar själva handelsfunktionen är därför mycket stort. Att arbeta med kundupplevelsen, Customer Experience Management, och designen av den, User Experience Design, är något som fler och fler företag gör för att öka kundnöjdheten och försäljningen. Vi på Sigma berättar gärna om flera framgångsrika projekt. Läs mer om hur vi kan hjälpa till med UX och CXM.

Unified Commerce as a Service - en lösning med ett gränssnitt

Sigma erbjuder som första företag Unified Commerce som en paketering av best of breed-system i en lösning med ett enhetligt gränssnitt och integrerade processer. Vår lösning är baserad på best of breed-plattformarna Sitecore (e-handel, marketing automation), Dynamics AX/365 for Operations (ERP/affärssystem) och inRiver PIM (produktinformationssystem) och ersätter behovet av att integrera 7-15 enskilda spretiga system som alla drar åt olika håll i funktion, prismodell och arbetssätt.

Läs mer om UCaaS.